Ondernemen in coronatijd; drie kansen op een rij…
- Vernieuw je diensten- of productenaanbod
Ben je onderscheidend? Kun je je diensten of producten ook (of nog meer) online aan de man brengen? Misschien moet het op een andere, opvallende manier.
Zoals bijvoorbeeld voor een restaurant een livestream van het bereiden van gerechten of themamaaltijden per week die thuisbezorgt worden. Of online een modeshow van kleding wat ook bezorgd kan worden.
- Zoek samenwerking met andere ondernemers
Samen sta je sterker. Ook als ondernemer. Samenwerking met collega’s uit je eigen branche ligt misschien voor de hand, maar durf ook verder te kijken. Over grenzen heen. Brainstorm bijvoorbeeld eens met ondernemers uit andere branches.
Zo zijn er dankzij corona mooie voorbeelden van samenwerking ontstaan tussen de culturele sector en horecabedrijven. En tussen restaurants en bedrijven die op hun terrein een drive thru konden opbouwen. Denk als horecaondernemer ook eens aan een verbond met bijvoorbeeld een retailer met een (leegstaande) grote winkel: Als je na de lockdown weer open mag, kun je dankzij die extra vierkante meters meer tafels plaatsen.
- Houd medewerkers actief
Betrek medewerkers bij je plannen. Profiteer van hun kennis en ervaring. En zelfs als je geen kansen ziet om nieuwe markten aan te boren, is het zaak de medewerkers actief te houden.
Heb je NOW moeten aanvragen? Laat je mensen dan niet werkloos thuis zitten. Stimuleer hen om mee te bouwen aan het bedrijf of te investeren in hun eigen toekomstperspectief. Denk dan ook aan werkervaringsplaatsen, detacheren, oriëntatiestages…
Wil je deze periode gebruiken om de betrokkenheid en pro-activiteit van je medewerkers te verbeteren of te stimuleren? Neem dan contact met mij op voor een programma op maat!
- Posted by Jan Ferwerda
- On 2 december 2021