1.
Ondernemend onderwijs is het omzetten van ideeën naar daden; kansen zien en benutten. De boeken wat vaker dicht en partners uit de directe schoolomgeving betrekken bij het eigen onderwijs.
De combinatie van ‘ondernemen’ en ‘onderwijzen’ is veel meer dan het schrijven van een ondernemingsplan of het verkopen van een product door leerlingen. Ondernemen gaat over gedrag, daagt school, docent en leerling uit om samen met partners op zoek te gaan naar realistische toepassingsmogelijkheden van onderwijs.
OnderneemID biedt een programma-op-maat aan om docenten te coachen in hun ontwikkeling als docent ondernemerschap.
2.
Scholen doen er goed aan om startende docenten goed te begeleiden om te voorkomen dat ze het onderwijs verlaten. Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt is dat belangrijk, maar ook om ervoor te zorgen dat beginnende docenten zich kunnen ontwikkelen als professional.
OnderneemID biedt coaching aan gebaseerd op drie hoofdcomponenten.
- Ten eerste kijken we naar de verschillende rollen van de docent en de vertaling naar concreet docentgedrag.
- Ten tweede het observeren van lessen met behulp van videofragmenten van lessen, het voeren van coachingsgesprekken en het geven van feedback.
- Ten derde de behoeften van de startend docent en het bepalen van leerdoelen.
OnderneemID biedt een programma-op-maat aan om startend docenten te coachen.